vrijdag 8 februari 2013

Voorwoord: Kleinschalige goudwinning in Suriname op weg naar ordening

Voorwoord

Paramaribo, 06-02-2013 - Als Nederlands freelance schrijver en sinds 1998 (vanaf 1998 bezocht ik Suriname jaarlijks een aantal weken) intensief volger van het Surinaamse milieubeleid (biodiversiteit, afvalbeleid, waterhuishouding, flora & fauna, activiteiten van kleine- en grootschalige goudmijnwinning en bauxietwinning, klimaatverandering, etcetera), wonend en werkend in Paramaribo sinds augustus 2010, ben ik medio november 2011 gestart met een maandenlange research naar alle aspecten van de kleinschalige goudwinning in Suriname.

Dat deed ik geheel op persoonlijke titel, het was een eigen initiatief en ik deed dit objectief en onafhankelijk, zonder welke steun van wie of wat dan ook.

Het is een interessant issue, waarover nog nimmer uitgebreid is gepubliceerd. Uit mijn omgeving hoorde ik veel positieve reacties naar aanleiding van dit initiatief en dat het goed zou zijn als dergelijke informatie verkrijgbaar zou zijn. Er is hier, in Suriname, dan ook zeker vraag naar. Ik vond dus redenen genoeg om aan de slag te gaan en het werd een boeiende klus.

De inhoud moet voor iedereen toegankelijk en dus begrijpelijk zijn. Mijn schrijfstijl is ‘losjes’. Ik ben geen wetenschapper, pretendeer dat ook op geen enkele wijze te zijn, maar gewoon een schrijver die een buitengewone belangstelling heeft voor de Surinaamse biodiversiteit en de ‘strijd’ in die unieke biodiversiteit tussen twee uitersten: het winnen van natuurlijke hulpbronnen, als goud, bauxiet en olie, èn de bescherming van de flora en fauna, de unieke biodiversiteit die Suriname rijk is. Botsende belangen en beleidsprioriteiten binnen achtereenvolgende regeringen. Die belangstelling en het ontbreken van gebundelde informatie over een onderwerp dat mij zeer interesseert, te weten de kleinschalige goudwinning, deden mij besluiten om dit initiatief te nemen.

Het is een soort database met uiteenlopende informatie over de sector. Zo besteed ik onder andere aandacht aan een stukje geschiedenis van de sector, wetgeving omtrent goudwinning, de zogenoemde Clean Sweep-operaties van de regering Venetiaan-Sardjoe om uit bepaalde gebieden in het binnenland illegale kleinschalige goudzoekers te verwijderen, de al dan niet gewaardeerde werkzaamheden van de presidentiële Commissie Ordening Goudsector onder de regering Bouterse-Ameerali, de gevolgen van de kleinschalige goudwinning voor de biodiversiteit en de (gezondheid van de) binnenlandbewoners door onder andere het gebruik van kwik, de moeizame relatie tussen kleinschalige goudzoekers uit vooral het dorp Nieuw Koffiekamp en de directie van Rosebel Gold Mines N.V. (eigendom van de Canadese goudmijnmultinational IAmGold) in het district Brokopondo en vervuilende en illegale goudpontons op met name het stuwmeer.

Ik heb onder andere gebruik gemaakt van diverse verschenen rapporten en andere documenten over de kleinschalige goudwinning in Suriname, diverse boeken over Suriname, vele mediaberichten (archieven van krantenwebsites), diverse uiteenlopende nationale en internationale internetsites, persoonlijke contacten, enzovoorts.

Tijdens mijn onderzoekswerkzaamheden stuitte ik wat informatievoorziening betreft helaas op een onbegrijpelijke en informatie verhullende muur van stilzwijgen. Diverse malen heb ik via email instanties en personen in zowel Suriname als in andere landen benaderd met gerichte vragen en verzoeken om informatie. Opmerkelijk was, dat personen en instanties in het buitenland snel en inhoudelijk reageerden. Helaas was dat in Suriname niet het geval.

Instanties en personen bleven stil, reageerden op geen enkele wijze, ondanks herhaalde verzoeken. Onder hen waren het Nationaal Instituut voor Milieu en Ontwikkeling in Suriname (NIMOS), de Stichting Natuurbehoud Suriname (Stinasu), Edward van Eer (directeur van de Stichtng Medische Zending Primary Health Care Suriname), de fractieleiders in De Nationale Assemblee (* dhr. R. Panka, fractieleider Mega Combinatie: NDP, KTPI, PALU, Nieuw Suriname, * dhr. R. Brunswijk, fractieleider A-Combinatie: ABOP, SEEKA, * dhr. P. Somohardjo, fractieleider Volksalliantie: Pertjaja Luhur, Pendawa Lima, * dhr. R. Randjitsingh, fractieleider Nieuw Front: NPS, VHP, SPA, DA'91, * dhr. C. Breeveld, fractieleider DOE, Democratie, Ontwikkeling en Eenheid), Gerold Dompig (voorzitter van het Managementteam van de presidentiële Commissie Ordening Goudsector), het ministerie van Arbeid, Technologische ontwikkeling en Milieu (ATM), Nana Resources N.V., Grassalco N.V., Vereniging Inheemse Dorpshoofden Suriname (VIDS) en de Organisatie van Inheemsen in Suriname (OIS).

Ook de Rosebel Gold Mines NV, eigendom van de Canadese goudmijnmultinational IAmGold, wilde op geen enkele wijze behulpzaam zijn bij de totstandkoming van dit boekwerk. De heer Roy van Aerde, communicatiemedewerker van de goudmijn, liet mij op 30 juli 2012 weten dat de Rosebel Gold Mines ‘in goed overleg met het probleem van kleinschalige goudmijnen bezig is met de Commissie Ordening Goudsector. We kunnen u daarom niet van dienst zijn.’

Ik had onder andere gevraagd om informatie over de relatie van de mijn met de porknokkers van vooral Nieuw Koffiekamp vòòr 2006. Waarschijnlijk willen zowel de goudmijn als de Commissie Ordening Goudsector hun vingers niet branden aan een verhaal over de (geschiedenis van) kleinschalige goudwinning in Suriname. Het eigen verhaal van beiden blijft dus buiten beschouwing en is een gemiste kans. Deze bewuste en onprofessionele tegenwerking heeft echter niet voor welke belemmering dan ook gezorgd om deze informatiebron op dit blog af te kunnen ronden.

Eén van de weinigen met wie ik uitgebreid contact heb kunnen hebben is het Assembleelid en fractieleider Ronny Asabina van de partij voor Broederschap en Eenheid in de Politiek, BEP. Deze politicus strijdt al sinds 1998 tegen de negatieve ontwikkelingen in de kleinschalige goudwinning, zoals het gebruik van kwik en de gevolgen daarvan voor de flora en fauna en de gezondheid van inheemsen en het zoeken naar goud in wateren, zoals het grote Afobaka stuwmeer.

Het niet reageren van velen is veelzeggend. Mogelijk ontbreekt bij veel geadresseerden simpelweg de kennis over de kleinschalige goudsector. Mogelijk is die kennis wel aanwezig, maar vindt men het onderwerp te gevoelig of ‘risicovol’ om op specifieke vragen te reageren en vervolgens de antwoorden terug te vinden in het boek. Mogelijk is het gewoon gemakzucht. Feit is, dat van genoemde personen en instanties niemand ook maar de moeite heeft genomen om in welke zin en op welke wijze dan ook te reageren. Maar, ook zonder die reacties kan ik vanaf vandaag, woensdag 6 februari 2013, alle door mij verzamelde informatie en geschreven stukken op dit blog gaan plaatsen.

In eerste instantie was het de bedoeling om alles in boekvorm uit te laten brengen. Maar, al snel bleek, dat de door mij benaderde uitgeverijen, waaronder enkele in Nederland die bekend staan vanwege het uitgeven van 'Surinaamse' boeken. Allen beweerden dat er een te klein lezerspubliek voor een dergelijk boek zou zijn. Natuurlijk deel ik die visie niet, vooral gelet op andere boeken die zijn verschenen over Suriname. Uiteindelijk heb ik eind januari 2013 dan ook besloten om alle door mij geschreven via een weblog te delen met geïnteresseerden.

Na het publiceren van alle stukken, zal dit blog nieuws en informatie over de kleinschalige goudwinning in het Surinaamse binnenland blijven volgen en publiceren. Dit blog wordt hierdoor de enige uitgebreide informatiebron over de kleinschalige goudwinning in Suriname op het internet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten